clanok Shutterstock/Ďateľ.sk

Ako prinútiť ústavný súd zrušiť Mečiarove amnestie

03.03.2017  I  18:00

Domáce komentáre

Zrušenie Mečiarových amnestií je dôležité najmä kvôli našej budúcnosti. Netreba zabúdať ani na potrestanie páchateľov, no oveľa podstatnejšie je odradiť prípadného budúceho uzurpátora od páchania zverstiev, ktoré si neskôr sám omilostí.

Propagandistické vyhlásenia poslancov zrušeniu Mečiarových amnestií nepomôžu. Nasýtia médiá, pohladia útlocitné povahy a možno sa pripomenú voličom, od ktorých budú chcieť v roku 2020 získať hlasy. Avšak k trestnému stíhaniu únoscov prezidentovho syna sa tým nepriblížime ani o piaď.

Jedinou cestou, ako zrušiť Mečiarove amnestie, je prinútiť ústavný súd, aby sa touto vecou znova zaoberal a aplikoval na ňu svoje vlastné rozhodnutie o protiústavnosti zrušenia a opravy amnestií.

Je druhá Mečiarova amnestia protiústavná?

Najmúdrejšiu myšlienku ohľadom Mečiarových amnestií vyslovil JUDr. Ivan Trimaj, ktorý viedol právne oddelenie prezidenta Michala Kováča. Keď ústavný súd rozhodol, že amnestie nie je možné zrušiť ani opravovať, kontroval brilantným a zároveň prostým postrehom:

Ak nie je možné zrušiť ani opravovať amnestiu, druhá Mečiarova amnestia je protiústavná.

Toto konštatovanie neznamená, že druhá amnestia zastupujúceho prezidenta Vladimíra Mečiara neplatí. Rozhodnúť o tom môže iba ústavný súd, ak v tejto súvislosti dostane kvalifikované podanie.

Malo by vychádzať z rozhodnutia ústavného súdu o tom, že amnestie nie je možné zrušiť ani opravovať a malo by poukázať na okolnosť, že druhá amnestia rušila a opravovala prvú, a preto je v rozpore s ústavou a rozhodnutím ústavného súdu v predmetnej otázke. V prípade, že by ústavný súd podaniu vyhovel, ostala by v platnosti len prvá amnestia z 3. marca 1998, a tá nebráni trestnému stíhaniu páchateľov zavlečenia Michala Kováča mladšieho do cudziny.

Marcová amnestia

Príslušná pasáž prvej amnestie z 3.marca 1998 znie:

Nariaďujem, aby sa nezačínalo, a ak sa začalo, aby sa zastavilo trestné stíhanie za trestné činy spáchané v súvislosti s oznámením o zavlečení Michala Kováča mladšieho do cudziny.

Podľa tejto vety je zakázané stíhať iba trestné skutky spáchané pri oznamovaní trestného činu zavlečenia. Ťažko si predstaviť, čo mal pri formulovaní tohto znenia autor na mysli. Nie je vylúčené, že išlo iba o gramatickú chybu, ale z právneho hľadiska je to irelevantné. Samotný skutok zavlečenia prezidentovho syna amnestovaný nebol.

Júlová amnestia

Až druhá, opravená amnestia zo 7. júla 1998 hovorí jednoznačne:

Nariaďujem, aby sa nezačínalo, a ak sa začalo, aby sa zastavilo trestné konanie pre podozrenie z trestných činov, ktoré mali byť spáchané v súvislosti s oznámeným zavlečením Ing. Michala Kováča, narodeného 5. decembra 1961, do cudziny, ku ktorému malo dôjsť 31. augusta 1995.

Toto je oveľa precíznejšia formulácia. A aj to dokazuje, že druhá amnestia nielen opravuje, ale aj ruší prvú. Ďalším dôkazom je preambula opravenej amnestie. Vyplýva z nej, že v prvej autor nevyjadril presne to, čo chcel dosiahnuť – ochranu únoscov pred trestnou zodpovednosťou:

Predseda vlády Slovenskej republiky, využívajúc svoje právomoci podľa čl. 105 ods. 1 a čl. 102 písm. i) Ústavy Slovenskej republiky v záujme odstránenia sporov o výklad rozhodnutia o amnestii z 3. marca 1998, uverejneného pod č. 55/1998 Z. z., vyhlasuje toto rozhodnutie o amnestii...

Význam zrušenia amnestií

Poslanci, ktorí chcú viac ako propagačné tlačovky, by mohli požiadať JUDr. Trimaja, aby im pomohol sformulovať podanie na ústavný súd. Existuje veľká pravdepodobnosť, že budú úspešní. Otázne je, či chcú skutočne dosiahnuť zrušenie Mečiarových amnestií, pretože viacerí z nich by prišli takýmto rozhodnutím o podstatnú časť politickej agendy.

Ak by sa však vypäli k vyššie popísanému výkonu a ústavný súd by im vyhovel, ostala by v platnosti len marcová amnestia a stíhaniu únoscov by nestálo nič v ceste. Urobili by záslužný čin pre Slovensko a dokonca by si pripísali aj toľko očakávané politické body. Mali by na to nepochybný nárok.

Zrušenie júlovej amnestie by navyše malo oveľa širší význam. Žiaden potenciálny uzurpátor a diktátor by si nemohol byť istý, že sa môže spoliehať na amnestiu a beztrestne sa dopúšťať zverstiev. Mečiarove amnestie je preto potrebné zrušiť pre našu budúcnosť a budúcnosť našich detí.

Najnovšie články

Kajúcnik: Bábka v rukách spolitizovanej spravodlivosti

24.01.2022  I  17:21

Domáce komentáre

Nielen trestné stíhanie, ale aj väzobné obmedzenie osobnej slobody občanov sú dnes na Slovensku predmetom ostrých polemík. Vzniká podozrenie, že trestné konanie sa stalo nástrojom politiky. Nie je to rétorická figúra, ale nebezpečný trend, a preto o ňom treba naliehavo hovoriť.

K 29. narodeninám Slovenskej republiky

31.12.2021  I  11:05

Domáce komentáre

Pred 29 rokmi zanikla Československá federatívna republika. Federálne zhromaždenie prijalo ústavný zákon o rozpustení spoločného štátu a 1. januára 1993 začali existovať Slovenská republika a Česká republika ako samostatné štáty. Aj keď nové štáty vznikli predovšetkým z vôle vtedajších politických reprezentácií podporovaných významnou časťou oboch národov, zmena na politickej mape Európy by nebola možná bez širších geopolitických pohybov na kontinente.

Potrebuje Slovensko obrannú dohodu s USA?

20.12.2021  I  12:00

Domáce komentáre

Ministri zahraničných vecí a obrany Ivan Korčok a Jaroslav Naď presadzujú, aby kabinet Eduarda Hegera podpísal Dohodu o spolupráci v oblasti obrany medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Spojených štátov amerických. Slovensko malo takmer tri desaťročia pomerne vyvážanú diplomaciu a jeho zahraničná politika reflektovala geopolitické postavenie krajiny v Európe. Súčasná politická reprezentácia túto rovnováhu krok za krokom narúša a robí zo Slovenska satelitný štát.